Wednesday, November 25, 2009

Kewajipan bertaubat

Perintah bertaubat termaktub di dalam al-Quran seperti di ayat-ayat yang bernaksud berikut:"Mohonlah ampun kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia Maha Pengampun." (Nuh: 10). "Dan bertaubatlah kamu semua kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung." (an-Nur: 31 )"Wahai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubat nasuha." (at-Tahrim : 8)

Menurut Imam an-Nawawi: "Para ulama berkata, bertaubat daripada setiap dosa hukumnya adalah wajib.” Yang demikian, selain daripada wajib, taubat harus dikhususkan kepada sesuatu jenis dosa dan kesalahan. Maka wujudlah taubat kafir, taubat nifaq, taubat zina, taubat riddah, taubat bunuh, taubat minum arak, taubat mencuri, taubat menyamun, taubat memberi dan menerima rasuah, taubat menipu, taubat mendedah aurat, taubat merogol, taubat meliwat, taubat onani, taubat menagih dadah, taubat vandalisme dan 1001 jenis dosa biarpun setinggi gunung dan seluas samudera.

Taubat yang hakiki ialah taubat nasuha yang bermaksud taubat yang tulus dan bersungguh-sungguh sehingga orang yang bertaubat tidak mengulangi perbuatan dosanya, menyesali dengan hati dan meminta ampun dengan lisan seperti dengan lafaz bermaksud: ‘Aku memohon keampunan Allah yang Maha Besar tiada Tuhan melainkan Allah, Dialah yang Maha Hidup, Maha Berdiri sendiri dan aku bertaubat kepada-Nya.’ Atau sekurang-kurangnya ‘Aku memohon ampunan kepada Allah dan bertaubat ke-padaNya’.

Imam Ibn al-Qayyim al-Jauziyyah bagaimanapun cuba melihat amalan taubat dari

perspektif yang mudah dan tidak pula menyusahkan. Taubah, nadam dan istighfar menurut beliau bukanlah suatu yang memenatkan, bukan kerja berat yang membabitkan tulang empat kerat. Ia merupakan kerja yang berpusat di hati. Yang dengannya, menjadi persiapan untuk masa akan datang, sebagai perisai daripada segala dosa. Pandangan Imam Ibn al-Qayyim al-Jauziyyah ini telah meluaskan skop taubat yang tidak terbatas kepada masa lepas malah untuk masa akan datang – taubat bukan sekadar penghapus dosa malah sebagai perisai dosa.

salam MUHASABAH....

No comments:

Post a Comment